پرسش مهر 17

دکتر حسن روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در دیدار مدیرکل یونسکو که در تاریخ نهم اردیبهشت 1393 صورت گرفت، با اشاره به نیاز دنیای امروز به استقرار صلح و ثبات، گفت: نخستین و مهمترین گام برای مبارزه با خشونت، افراطی‌گری و تروریسم، گام فرهنگی است و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد «یونسکو» می‌تواند در این زمینه نقش ارزشمندی ایفا کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دیدار خانم «ایرینا بوکووا» مدیرکل یونسکو، رای قاطع و یکپارچه اعضای مجمع عمومی سازمان ملل به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر «ایجاد جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» را ناشی از احساس نیاز سایر کشورها به این رویکرد ارزیابی کرد و افزود: یونسکو باید با تحرک بیشتر و همکاری رسانه در کشورهای مختلف و نیز آموزش ترویج فرهنگ گفتگو و اعتدال زمینه ساز استقرار جهان عاری از خشونت شود.

رییس جمهوری ضمن ابراز خرسندی از حضور نماینده مردم فلسطین در هیأت یونسکو، این اقدام را گامی در جهت استقرار صلح دانست و گفت: منطقه خاورمیانه در سالهای اخیر از خشونت، افراطی‌گری و تروریسم رنج بسیاری برده است و نیاز است با کمک یکدیگر صلح و ثبات را به این منطقه بازگردانیم.
دکتر روحانی در ادامه از تلاش برخی قدرت‌های جهانی برای تخریب هویت فرهنگی ملت‌ها انتقاد کرد و گفت: تلاش برای استیلای فرهنگ غرب بر فرهنگ دیگر کشورها از تفکری نادرست نشأت می‌گیرد، زیرا هویت و فرهنگ ملت‌ها از یک سو منجر به ثبات کشورها می‌شود و از سوی دیگر به استحکام و قوام روابط اجتماعی و خانوادگی می‌انجامد.
رییس جمهوری افزود: قدرت‌های بزرگ از طریق جایگزین آن کنند و یونسکو نیز وظیفه دارد تا از فرهنگ‌ها و هویت‌های مستقل دفاع کند.
دکتر روحانی همچنین به وجود مشکلات کشورهای در حال توسعه در زمینه علمی اشاره کرد و گفت : متاسفانه در دنیای امروز شاهد نوعی آپارتاید علمی هستیم و کشورهای برخوردار از فناوری‌های نوین بخاطر منافع اقتصادی حاضر نیستند رمز و راز علوم پیشرفته را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهند.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکار گسترده و عمیق‌تر با سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد را اعلام کرد و گفت: تهران حاضر است در مبارزه با گسترش فقر فرهنگی و توسعه آموزش تعامل تنگاتنگی با یونسکو داشته باشد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

م.نخعی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی