پرسش مهر 17

 

حجه الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در آغاز سال تحصیلی 96-95 صبح روز شنبه، سوم مهرماه 1395 در آئین آغاز سال تحصیلی جدید که در دبیرستان نمونه دولتی حضرت نرجس منطقه 6 تهران برگزار شد، پرسش مهر هفدهم را مطرح کرد.

 

 

 

رییس جمهوری گفت: امروز روز بسیار مهمی برای سراسر کشور، دانش آموزان، دانشجویان، معلمان، اساتید، خانواده ها و همه آنهایی است که به دنبال آینده و توسعه کشور هستند.

روحانی افزود: بی تردید بزرگترین سرمایه ای که خدای متعال به ما عنایت کرده سرمایه منابع انسانی، پرورش نوجوانان و جوانان کشور است و مدرسه بزرگترین منبعی است که می تواند عالی ترین سرمایه را تربیت کند.
وی خطاب به دانش آموزان ادامه داد: شما باید به فکر آینده کشور، خانواده و خود باشید، بی ترید آینده کشور توسط علم، دانش، کار، کوشش و مهارت ساخته می شود. شما در آینده نزدیک مدیران و کارآفرینان این کشور خواهید شد و کشور به دست شما در مسیر تعالی و پیشرفت قرار می گیرد.
رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: محیط مدرسه که باید محیط تعلیم و تربیت باشد باید در کنار تلاش خانواده ،جامعه و دولت بتواند به اهدافش دست یابد. مدرسه، جامعه، دولت و خانواده به تنهایی نمی تواند به این اهداف دست یابد. اما اگر این چهار بخش دست به دست هم دهند آینده کشور به بهترین شکل ساخته خواهد شد.
روحانی اظهار داشت: برای اینکه محیط مدرسه ما محیط علم، دانش و پیشرفت باشد باید محیط اخلاق، میانه روی، اعتدال و تدبیر در مراکز آموزشی حاکم گردد و مدرسه باید محیط اوهام، خرافات و خشونت نباشد.
وی با تاکید بر اینکه کلاس درس باید کلاس احترام باشد، گفت: کودکان و نوجوانان ما باید از روز نخست زندگی در خانه و خانواده و سپس مدرسه و بعد در جامعه شاهد احترام به شخصیت خود باشند.

نبود اخلاق هم نوعی خشونت است
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری این موضوع که امروز خشونت، مشکل بزرگ در منطقه و جهان است، افزود: شما امروز در یک محیط امن، درس و کلاس خود را در مدرسه آغاز می کنید اما در همسایگی ما عراق، سوریه، یمن و کشورهای دیگر منطقه و کنار ما مدارس ویران شده دارند، دوستان و دانش آموزان آنها به خاک و خون کشیده شده اند و معلمان فرصت تعلیم و تربیت را از دست داده اند.
روحانی اضافه کرد: باید بدانید خشونت تا چه اندازه می تواند محیط اجتماعی، جوانان، نوجوانان و آینده کشور را تهدید کند، خشونت تنها جنگ و ترور نیست؛ بی احترامی به یکدیگر، نبود اخلاق برادری، خواهری و دوستی هم، نوعی خشونت است.
وی با بیان اینکه محروم کردن نوجوان از مدرسه و تحصیل و وادار کردن کوکان و نجوانان به کار پر زحمت هم خشونت است، ادامه داد: رفتار داخل خانه خارج از چارچوب اخلاقی و دینی نسبت به کودکان و نوجوانان نیز خشونت به شمار می رود.
رییس جمهوری تصریح کرد: مهم این است خشونت و بی اخلاقی از کجا آغاز می شود و چگونه عده ای خشونت را می آموزند و چه راهی برای ما در مبارزه با خشونت وجود دارد تا کشور، منطقه و جهان از خشونت آسوده شود.
روحانی یادآور شد: پیامبر(ص) ما پیامبر رحمت است؛ چگونه می توانیم از رحمت اسلامی و نبوی استفاده کنیم؟

 

نخستین درس معلمان درس امید باشد
رییس جمهوری با بیان اینکه محیط کلاس دانش آموزان باید محیط مهربانی باشد، گفت: رفتار دانش آموزان ما با یکدیگر و مدیران و معلمان با دانش آموزان رفتار رحمت و محبت باشد.
روحانی در خطابی دیگر به معلمان اظهار داشت: کار تیمی در کلاس را از دبستان آغاز کنید، کلاس ها را به تیم های مختلف تقسیم و آنها را واردار به رقابت کنید. بخشی از کلاس را با بخش دیگر و کلاس را با کلاس دیگر به رقابت وادار کنید. می توانیم با رقابت علمی و بیان مطالب آینده بهتری را برای کشور پیش بینی کنیم.
وی ادامه داد: امید کشور ما امروز به شما جوانان و نوجوانان است، امید را از کلاس آغاز کنید. نخستین درس معلمان به دانش آموزان درس امید باشد.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مدارس ما باید مدارس سرزنده باشد نه مدرس دل مرده؛ مدارس باید محیطی باشد که همه دانش آموزان احساس کنند که پناهگاه همگان است نه گریزگاه. پس تلاش و کوشش، امید، تدبیر و اعتدال را از مدرسه آغاز کنیم.

اعتدال را بیاموزیم/افراط و تفریط تخریب کننده زندگی است
رییس جمهوری گفت: از همه معلمان عزیز در سراسر کشور می خواهم در دولت یازدهم در کلاس های درس امید را به دانش آموزان و نشاط را به مدرسه برگردانید.
روحانی تاکید کرد: اعتدال و میانه روی را بیاموزیم و بدانیم افراط و تفریط تخریب کننده زندگی امروز و فردای ما خواهد بود، تدبیر و عقلانیت ما را به آینده روشن می رساند و خرافات باعث انحطاط جامعه خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: دولت همه تلاش خود را در حد توان و امکان خود برای رفاه معلمان انجام خواهد داد. اگر دولت امسال که نیمی از آن هم گذشته است، توانست اقداماتی را برای رفاه معلمان انجام دهد، در سایه آن بود که توانست برجام را اجرایی و عملیاتی کند.

بخش بزرگی از منابع دولت در سال جاری در سایه برجام است
رئیس جمهوری اضافه کرد: امروز بخشی از منابع مالی ما در سایه برجام است که شرایط مناسب کسب و کار و کسب منابع مالی برای دولت فراهم شده است، کسانی که می گویند ما آثار برجام را نمی بینیم باید بدانند بخش بزرگی از بودجه و منابع دولت در سال جاری در سایه اجرای برجام است.
روحانی ادامه داد: اگر کشور ما توانست بدون استفاده از ذخایرش روی پای خود بایستد و کشورهای دیگر تولید کننده نفت حداقل در طول یکسال گذشته صد میلیارد دلار از ذخایر خود برداشت کرده اند و هنوز هم کمبود دارند؛ در سایه تلاش مردم، کارآفرینان، وحدت و انسجام جامعه و تلاش دولت و محیط مناسب پس از اجرای برجام است.
وی تاکید کرد: دست به دست هم دهیم و آینده کشور را آباد کنیم، محیط زیست را سالم تر، محیط کسب و کار را آماده تر کنیم و جامعه مان را برای اینکه جامعه کار و تلاش برای جوانان باشد؛ بسازیم.


منبع: پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران

م.نخعی

نظرات  (۲)

۲۰ آذر ۹۵ ، ۱۹:۲۴ محمدرضا زارع بیدکی
سلام خیلی مطالب وبلاگتون  عالیه جهت لینک به وبم سر بزنید شما را با کسب اجازه لینک نمودم
پاسخ:
ممنونم که مطالب مورد پسند واقع شد امیدوارم مفید بوده باشد
سلام خیلی مطالب وبلاگتون جالبه ممنونم از شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی