پرسش مهر 17

Image result for ‫خشونت در آخرالزمان‬‎

یک کارشناس مهدویت با بیان اینکه آخرالزمان در ادبیات و هنر غرب و طرح آن در غرب با تلقی اسلامی و شیعی متفاوت است، گفت: در دیپلماسی غرب منظور از آخرالزمان یعنی ایجاد وحشت، خشونت، پایان همه چیز، مصیبت و مشکل جهانی است.

دکتر سید‌رضی موسوی گیلانی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد ویژپگی های منجی‌گرایی در غرب گفت: طرح منجی‌گرایی در غرب لزوما یک بحث مذهبی و دینی نیست، بلکه دارای اهداف سیاسی و بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه آخرالزمان در غرب غیر از آخرالزمان در روایات ماست، اظهار داشت: اگر به روایات اسلامی توجه کنیم، آخرالزمان حداقل با قرائت شیعی اعتقاد به این امر است که روزی مصلحی خواهد آمد و بدی‌ها را از بین خواهد برد و هزاران سال مردم در یک وضعیت همزیستی و خوب زندگی خواهند کرد، یعنی از ظهور منجی تا قیامت طبق روایات هزاران سال فاصله وجود دارد، یعنی ذائقه ما نسبت به این واژه بسیار شیرین است و شاید یک تفکر ناروا در این حاشیه وجود دارد که فکر می‌کنیم آخرالزمان یعنی پایان گرفتن جهان. در قرائت شیعی این اعتقاد درست نیست.

موسوی گیلانی در ادامه سخنانش بیان کرد: آخرالزمان در ادبیات و هنر غرب و طرح آن در غرب غیر از این تلقی ماست، امروزه در فیلم‌های آخرالزمانی غرب، آخرالزمان یک مفهوم منفی است؛ مثلا در فیلم آرماگدون، یا فیلم 2012 یا فرزندان بشر و ... که می‌توان تعداد زیادی از این فیلم‌ها را نام برد.

نویسنده کتاب "شرق‌شناسی و مهدویت" با تأکید بر اینکه گرایش به مفهوم منجی‌گرای در غرب با این مفهوم در جهان اسلام  یک تفاوت ماهوی دارد، تصریح کرد: وقتی در جهان اسلام مسلمانان و به‌خصوص شیعیان بحث امام مهدی، منجی و منجی‌گرایی را مطرح می‌کنند به عنوان یک بحث کلامی و اعتقادی به آن نگاه می‌کنند؛ یعنی واقعا معتقدند که آن حضرت روزی خواهند آمد و عالم را آباد خواهند کرد. 

نویسنده کتاب "دکترین مهدویت" با اشاره به اینکه در دیپلماسی غرب منظور از آخرالزمان یعنی ایجاد وحشت، خشونت، پایان همه چیز، مصیبت و مشکل جهانی است، گفت: پلیس آمریکا نقش منجی زمینی را در برابر جریاناتی که همه آنها آخرالزمانی هستند دارد. طرح منجی در غرب دارای اهداف سیاسی است و منطق آن هم روشن است، می‌تواند اهداف دیپلماتیک برای طرح یک نوع تئوری بین‌المللی باشد برای اینکه خودشان را هم دارای یک نوع مشروعیت دینی بدانند و از طرف دیگر امروزه در ادبیات و سینمای غرب طرح مفاهیم متافیزیک مانند جن و هیولا و غول، افرادی که دارای قدرت‌های ماورایی هستند همه بیانگر این است که آنها هم تحت تأثیر ادبیات انجیلی قرار گرفتند.

وی افزود: همچنین غرب می‌خواهند به مردم جهان اعلام کنند که در آینده ما با نیروهای فوق‌العاده و غیر‌عادی مواجه هستیم و به دنبال راهکار هستند به نظر می‌رسد به ویژه کشوری مانند آمریکا که خود را در تمام جهان دارای قیمومت می‌داند که می‌خواهد هشدار دهد که باید راهکاری برای نجات این وضعیت آخرالزمانی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر

م.نخعی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی