پرسش مهر 17

مهار خشم - دکتر طباطبایی

باتوجه به حوادث اسفناک اجتماعی، نزاع، درگیری فیزیکی، قتل، تجاوز وقوع بسیاری از چنین فجایعی بدون مقدمه و نیت و برنامه­ ریزی قبلی بوده است، و صرفا عصبانیت لحظه­‌ای و از دست دادن عنان اختیار، و عدم توانایی در مهار خشم عوامل اصلی آن­ها قلمداد می­شود. قتل یک دختر دانشجو در روز روشن، حمله به قوی­ترین مرد ایران و جهان، خشونت­‌های خانوادگی، آزارهای کودکان توسط والدین و ناهنجاری‌های مشابه، بد­ترین نتیجه­ افزایش خشونت و عدم توانایی در مهار خشم در جامعه است.

وقتی قاتلی اعلام می­کند «من طاقت این همه عذاب را ندارم، مرا خلاص کنید» معلوم می­شود این جوان بدون برنامه­ قبلی و در اثر یک لحظه غفلت و ناتوانی در مهار خشم؛ حالت طبیعی‌اش را از دست داده و مرتکب جنایت شده، و بعد هم عذاب وجدان و پشیمانی روح­ش را آزار می­دهد. این حالات همان ضعف مهارت‌های رفتاری یعنی مدیریت رفتار و مهار هیجان‌های عصبی است که از خانواده شروع شده، در مدرسه و جامعه تکمیل می­شود.

وقتی دو ورزشکار بدون مهار خشم در میدان ورزشی در مقابل چشمان میلیون‌ها تماشاچی با یکدیگر زد و خورد می­کنند، چگونه می­توان به الگوهای رفتاری در جامعه دل بست؟ تغییر الگوهای رفتاری، توجه ویژه به آمار تاثرانگیز کاربرد سلاح سرد و چاقو و قربانیان درگیری‌های خیابانی زنگ هشدار را برای مسوولین و خانواده‌ها در عدم مهار خشم به صدا درآورده است. باید به ­دور از هرگونه تعصب و غرض­ ورزی به فکر راه چاره‌ای باشیم.

آموزش روش‌های مهار خشم

قانون ممنوعیت تولید و خرید و فروش سلاح سرد و چاقوهای غیرمتعارف، کارایی نداشته و موثر نخواهد بود چرا که ملاحظه می‌کنیم که با وجود مجازات‌هایی مثل اعدام و زندان در مورد قاچاق مواد مخدر هنوز مُعضل اعتیاد رفع نشده است. بهترین شیوه­ برخورد با ناهنجاری­های اجتماعی رویکردهای فرهنگی و بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی است، در یک کلام آموزش مهار خشم.

وقتی روزانه صدها نفر در سطح کشور به بهانه‌های واهی نزاع می­کنند یعنی آستانه­ تحمل و مهار خشم در جامعه کم شده است و باید به دنبال راه ­حل کاربردی باشیم. کشته شدن انسان‌ها به ­­وسیله چاقو، به واسطه عدم مهار خشم حاکی از چنین معضلی است. چرا باید قربانیان نزاع‌های اجتماعی به­ سادگی در مقابل چشمان ما جان ببازند. نفی واقعیات باعث کاهش یا از بین رفتن آن­ها نمی­‌شود، فقط ممکن است در روند افزایش نرخ جرم پیش­گیری کندی ایجاد ­کند.

بررسى‌هاى کارشناسانه خیلى واضح مشخص کرده که عمده دلیل رفتارهاى جابرانه و خشن (در درگیری‌های خشونت‌بار)، این است که مهاجم چیزى را مى‌خواهد، خواسته­‌اى دارد که به نظر او براى رسیدن به آن راه و روش دیگرى، جز دست زدن به خشونت وجود ندارد یا نمى‌داند وجود دارد ( مهار خشم) موضوع از یک بحث ساده خانوادگی تا شورش‌های اجتماعی را  می­تواند در برگیرد.

این خواسته، مى‌­تواند ناشى از ترس باشد، ترس از این که به او آسیب وارد شود، ترس از تحقیر شدن در مقابل جمع حاضر و خرد شدن شخصیت‌­اش، یا این­که مى‌خواهد آب­رفته را به ­جوى بازگرداند، یا ضعف اجتماعى و شخصیتى خود را بپوشاند، یا به­ شکلی اساسی از نظر روانى، می­خواهد ثابت کند که اوضاع دست اوست، شاید هم ­قدر و اعتبار از دست ­داده‌­اش را طلب می­کند؟ و… صدها دلیل دیگر.

علت و دلیل او مهم نیست; موضوع این است­ که مهاجم چیزى را مى‌طلبد و به ­واسطه­ آن و ناتوانی در مهار خشم دست به خشونت زده است و کسی یا کسانی اگر تصادفى یا عمدی بین او و خواسته‌­اش قرارگیرند، او براى رسیدن و­ دست­یابى به خواسته خود، می­خواهد از سد آنان بگذرد.

ترس و خشم، از جمله احساسات طبیعى ­انسان است که در اثر عوامل مختلف، بروز مى­‌نمایند و پیامدهاى روانى و رفتارى مختلفى دارند. ترس و خشم اگرچه دو حس روانى هستند و در اثر عوامل خارجى و یا ذهنى، زنده مى‌­شوند; ولی خود باعث فعل و انفعالات شیمیایى و هورمونى در بدن و متابولیسم کارکرد قلب و عروق شده، که در نهایت به واکنش‌­هاى فیزیکى و رفتارى، ختم مى‌گردند.

منبع: بنیاد فرهنگی پژوهشی دکتر طباطبایی

م.نخعی

نظرات  (۱)

خیلی نکات خوبی نوشتید 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی