پرسش مهر 17

مبارزه با خشونت از راه فرهنگ کسب می شود

در سمینار جهان عاری از خشونت و افراط‌گرایی سخنرانان بر پیگیری جدی ایده داکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جهان عاری از خشونت و افراط گری تاکید نمودند .
به گزارش آوا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران، سمینار جهان عاری از خشونت و افراط‌گرایی با حضور جمعی از اندیشمندان و علما و فعالان اجتماعی مالایی ،پاکستانی وبرمه ایی و با حضور علی اکبر ضیائی رایزن فرهنگی ایران ۲۶ ماه دلو در هوتل دی پالما شهر کوالالامپور برگزار شد .
درابتدای این سمینار، ضیائی ضمن تاکید بر اهمیت ایده "جهان علیه خشونت و افراط گرایی" خواستار برجسته سازی این ایده در عرصه بین المللی شد.
وی تاکید کرد: برگزاری چنین کنفرانس هایی می تواند ضمن گسترش و تحقق اهداف نهایی این ایده، زمینه گسترش پیام صلح دوستی ملت اعتدال گرای ایران را فراهم سازد.
"فیصل بن موسی" از اساتید دانشگاه ملی(UKM )مالزی در سخنان خود رویکرد ایران را پس از انتخاب دکتر روحانی رویکرد جدیدی در ارتباط با جهان بیان نمود و افزود : انتخاب حسن روحانی امیدهایی ایجاد کرده است که این امیدها با ارایه ایده "جهان علیه خشونت و افراط گرایی" نوید بخش آینده بهتر است.
این استاد دانشگاه اقدام روحانی را موفقیتی بزرگ برای ایران دانست و افزود: مبارزه با خشونت از راه فرهنگ کسب می شود و ایران می تواند در این راه اقدامات موثری انجام دهد.
"عزمی بن حسن " استاد دانشگاه تکنولوژی مالزی در سخنان خود معتقد بود که ایده جهان عاری از خشونت و افراط گرایی برای ایران یک فرصت بزرگ است.
وی افزود: بعد از انتخاب دکتر روحانی و تغییرات اتفاق افتاده در ایران طرح ایده WAVE پیشنهاد شده توسط دکتر روحانی و تصویت قطعنامه در مجمع عمومی سازمان بین الملل در این خصوص یک گام به جلو و فرصت مناسبی برای ایران ایجاد نموده است .
"عظمی حسن" با اشاره به ایده گفتگوی تمدن ها که توسط ایران در سال ۲۰۰۰ مطرح شد اما بعدها توسط اسپانیا و ترکیه تحت عنوان "ائتلاف تمدن ها" در سازمان ملل به ثبت رسید، خواستار تداوم و پیگیری جدی این موضوع توسط ایران شد.
وی افزود: ایران باید تلاش کند این ایده را در قالب یک آژانس در سازمان ملل به ثبت برساند تا بتواند از منافع آن استفاده کند، درغیر این صورت کشورهای دیگر ممکن است بار دیگر یک ایده ایران برای جهانی بهتر را به نام خود ثبت کنند و از منافع آن استفاده نمایند.
شیخ عبدالغنی شمس الدین رییس مجمع العلمای مالزی ایده های خود را در خصوص طرح "جهان علیه خشونت و افراط گرایی" ارائه نمود و گفت: راه آزادی مسلمانان فلسطین از سیطره رژیم صهیونیستی در بستر "جهان علیه خشونت و افراط گرایی" قرار دارد.
وی با این عنوان که اسلام دین صلح و آرامش است ، تصریح کرد: پیام رییس جمهوری ایران باید در دستور کار کشورهای اسلامی قرار گیرد تا همکاری نزدیک کشورها به تحقق این ایده زیبا کمک کند.
"کریم داگلاس کرو" استاد دانشگاه و عضو مرکزبین المللی مطالعات پیشرفته اسلامی دانشگاه مالایا گفت :طرح ایده جهان عاری از خشونت و افزاط گری طرح و ایده بسیار خوب و قابل تقدیری است اما اجرای این طرح مسئله بسیار پیچیدهای می باشد با وجود اینکه از این ایده که توسط رییس جمهوری ایران مطرح شده است حمایت می کنم، اما باید آگاه بود که دستیابی به اهداف این ایده که جهانی عاری از خشونت است نیاز به کار مداوم دارد و یک شبه حاصل نمی شود.
داگلاس کرو افزود : بحث در باره این موضوع ، بدون به اشتراک گذاشتن برخی از ایده ها در مورد خشونت و افراط گرایی بسیار ساده و سهل می باشد . هنگامی که ما در مورد افراط گرایی خشونت صحبت می کنند، یک مبارزه در درون ما وجود دارد. هیچ کس نمی تواند انکار کند که شر بخشی از طبیعت ما است . اما پیشرفت های فن آوری مانند اختراع سلاح ، گازهای شیمیایی و سمی و دیگر اختراعات میوه مدرنیته و حاصل کار انسان است . در دیدگاه غربی، انسان در جنبه های بیولوژیکی خود فصل مشترکی با حیوانات به نام خشونت دارد اما دانشمندان مدرن نمی توانند درک کنند که انسان می تواند جنبه ای از خصوصیات فرشتگان همان احترام و رعایت حرمت اطاعت از خدا را نیز دارا هستند دانشمندان مدرن سئوال می کنند که چرا خداوند متعال با دانستن این خوی حیوانی انسان ان را خلق نمود، پاسخ این است که ما به عنوان انسان وظیفه انسانی خود را به خوبی انجام نمیدهیم وقتی از خشونت استفاده می نماییم .
وی افزود: در بسیاری از کشورهای اسلامی ، بسیاری از مردم سرزنش کردن دیگران خود را متفاوت از بقیه نشان میدهند مسلمانان بر اساس حکمت خود عمل نمی کند ما مسلمانان فقط خدا را پرستش میکنیم ، اما اگر ما می خواهیم بنده مطیع خداوند باشیم به بندگان خدا، ما باید دلسوز بندگان خدا نیز باشیم.

استاد دانشگاه مالایا نیز با انتقاد از وضعیت فعلی جهان اسلام که در آن برخی از مسلمانان به نام اسلام مسلمانان دیگر را به قتل می رسانند، گفت: افراط گرایی در جهان اسلام به وضوح قابل مشاهده است.
وی که مسلمانان را بیش از غربی ها مسئول نفاق در جهان اسلام معرفی کرد، افزود: یک دیدگاه اعتدالی می تواند به افراط گری هایی که در برخی از کشورهای اسلامی رخ می دهد پایان دهد و ایده "جهان علیه خشونت و افراط گرایی" می تواند در این مورد کارگشا باشد.
در حاشیه این سمینار متن قطعنامه پیشنهادی ایران مصوب سازمان بین الملل نیز توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی تکثیر و در اختیار مهمانان این سمینار قرار داده شد .
دکتر «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران شهریور ماه سالجاری در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی پیشنهادی خواستار جهان عاری از خشونت شد. این پیشنهاد با رای مثبت ۱۹۰ کشور عضو سازمان ملل متحد به قطعنامه مقابله با افراط گرایی و خشونت تبدیل شد.
گفتنی است در قطعنامه پیشنهادی ایران مصوب سازمان بین الملل در خصوص جهان عاری از خشونت و افراط گرایی با یادآوری اهداف هفت قطعنامه تصویب شده از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۲ در مجمع عمومی، بیانه پکن و اهداف و اصول منشور سازمان ملل، بر تحکیم روابط دوستانه میان ملل جهان براساس احترام به اصل حقوق برابر انسان ها، حق حاکمیت ملت ها و تلاش برای استحکام مبانی صلح در سراسر جهان تاکید شده است.
منبع: آوا
م.نخعی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی